Sek Rendah Bistari Darul Mulkan

Buat pembaca sekalian kepada mereka yang mempunyai rezeki yg berlebihan ataupun yg ingin bersedekah, berzakat atau mewakaf, Pihak pentabir Sekolah Rendah Bistari Darul Mulkan amat mengalu-alukan sumbangan dari Tuan/Puan sekalian. Sumbangan boleh disalurkan kepada akaun Maybank untuk Tabung Pembangunan Darul Mulkan No: 55801003659 Ust Jamnul Azizul Rahim Mulkan Hp No: 0195672088 dan Ust Jamnul Azhar Mulkan Hp No: 019 4152829 Dia adalah penceramah Ugama/Motivasi yg sering ke seluruh Malaysia.
E-Mail - ( darul_mulkan@yahoo.com.my /srbdm.webmaster@gmail.com -facebook)

Wednesday, January 13, 2010

Seminar Isu-isu Semasa Tamadun Ummah Di Universiti Teknologi Petronas, Tronoh Perak.


Bahagian Dakwah, Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim) dengan kerjasama Universiti Teknologi Petronas dan Pertubuhan Muafakat Sejahtera Masyarakat Malaysia (MUAFAKAT) telah berjaya menganjurkan Seminar Isu-Isu Semasa Tamadun Ummah di Dewan Serbaguna Universiti Teknologi Petronas, Tronoh, Perak pada 17 Julai 2009 yang lalu.

Seminar tersebut telah dirasmikan oleh Y.B. Senator Dato’ Dr. Mashitah Bt Ibrahim, Timbalan Menteri di Jabatan Perdana Menteri sempena dengan Tilawah Peringkat Kebangsaan yang telah diadakan di Universiti Teknologi Petronas pada 14 – 18 Julai 2009.







Antara objektif seminar tersebut ialah:-




i. Memberi pendedahan kepada pensyarah dan pelajar Universiti terhadap isu-isu semasa yang utama sebagai persediaan menghadapi pelbagai cabaran dalam kehidupan mereka.


ii. Memberi pendedahan berkaitan pendekatan untuk berdakwah kepada sasaran selain dari orang Islam.


iii. Menjelaskan pendekatan dakwah yang lebih berkesan dalam era globalisasi.


iv. Menjalinkan kerjasama yang kukuh dan berterusan di antara Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim) dan Pertubuhan Muafakat Sejahtera Masyarakat Malaysia (MUAFAKAT) serta IPTA/IPTS dalam program- program yang sesuai untuk golongan mahasiswa di IPTA dan IPTS.





Seminar tersebut telah dihadiri oleh seramai 350 orang peserta terdiri dari pensyarah- pensyarah Universiti di sekitar Ipoh, pelajar- pelajar Institusi Pengajian Tinggi Awam (IPTA) dan Institusi Pengajian Tinggi Swasta (IPTS), Penjawat Awam di Jabatan-Jabatan Kerajaan dan Agensi Kerajaan, Pertubuhan Dakwah dan Pertubuhan Bukan Kerajaan (NGO), Guru-Guru Agama di Sekolah-sekolah Menengah dan Kolej- Kolej di sekitar Ipoh serta pegawai dan kakitangan masjid daerah Ipoh, Perak.





Seminar ini mengandungi tiga pembentangan kertas kerja seperti berikut:





i. Pembentangan kertas kerja pertama bertajuk “Al- Quran : Mukjizat Sepanjang Zaman” yang disampaikan oleh Y.Bhg. Dr Jamnul Azhar Mulkan, Pengamal perubatan & Penceramah.




ii. Pembentangan Kertas Kerja kedua bertajuk “Gerakan Pemikiran Aliran Baru Masakini Dan Cabarannya kepada Ummah” yang disampaikan oleh Us. (Dr) Uthman el-Muhammady dari International Institut of Islamic Thought and Civilization (ISTAC).




iii. Pembentangan Kertas Kerja ketiga bertajuk “Dakwah Effektif: Pengalaman Aktivis” yang disampaikan oleh Sdr. Ann Wan Seng dari MACMA Pusat.





Keseluruhan peserta telah memberi komitmen yang baik dan mengajukan pelbagai pandangan, isu serta masalah yang wajar diberi perhatian oleh semua pihak. Peserta juga berterima kasih kepada penganjur dan meminta agar program yang serupa dirancang setiap tahun.





Dr Jamnul Azhar Mulkan ketika menyampaikan pembentangan kertas kerja bertajuk “Al- Quran : Mukjizat Sepanjang Zaman”.



Seramai 350 orang peserta seminar yang tekun mengikuti dan mendengar pembentangan.



Sebahagian peserta yang hadir.







Y.Bhg. Tn Hj Othman bin Mustapha ketika menyampaikan cenderahati kepada Y.B. Senator Dato' Dr. Mashitah Ibrahim




No comments:

Post a Comment